Sunday, April 5, 2009

Sibuknya!!!!!

Salam pada semua,
peh!!sibuknya bulan March/April ni. Macam2 hal dan perkara perlu di buat. Kerja2 lama saya sebagai consultant didalam lapangan Oil and Gas terutama Hook-up, commissioning dan decommissioning pun tiba2 berlambak-lambak. Rezeki kot hehehe.

Tu yg sibuk keluar masuk ke Vietnam. Ada beberapa teman penternakan yg call saya tapi masa tu saya masih di luar negara, balik pun hari rabu yg lalu. 13hb April kena kembali ke Vietnam untuk selama seminggu bagi penyediaan kerja2 yg masih tak siap lagi tu. Sengal badan dibuatnya. Minggu depan patut ke Myanmar tapi saya tundakan kerana tak larat nak travelling sana sini, dah rasa cam tua... Dulu bila dapat keluar negara, tak sabar nak pergi tapi sekarang dah takde feel apa2 pun. Kerana tu jugalah antara penyumbang kepada persaraan awal saya dari zaman pekerjaan.

Bila balik dari outstation, balik jengah kandang lapang dada bila melihat kerenah kambing, tu tak masuk kerenah penjaga kambing hehehe. Belek punya belek rupanya anak kambing saya dah bertambah menjadi 7 ekor dari 4 ibu yang selamat melahirkan anak2nya. Jika kelahiran pertama, kami dapat sekor anak betina, kelahiran kedua kami dapat kembar dua, sekor jantan dan sekor betina akan tetapi kelahiran ketiga di kandang kami lagi memberikan pulangan yg tak dijangka. Kami menerima kembar tiga, sekor jantan dan dua ekor betina. Gambar diatas menceritakan segalanya. Kembar tiga ini dilahirkan pada hari khamis yg lalu dan ke-esokkan harinya kami menerima sekor lagi anak kelahiran ke empat. Alhamdulillah...nampaknya pelaburan kami mula menampakkan hasilnya. Bila dijengah kandang yg agak sesak dengan kambing boer sedia ada, ngeri gak nak memikirkan jika 38 ekor betina yg menunggu masa untuk beranak tu. Rasanya kami akan menghadapi masalah ruang untuk menyimpan anak kambing dan ibunya setelah beranak nanti. Pening kepala kita dibuatnya. Option terakhir nampaknya kenalah kami naikkan kandang ke-2 yg kami tak jangka seawal ini mahu kami dirikan. Nak kena cari tukang kandang lah pula lagi dan pastinya duit nak kena siapkan. Tak tahulah berapa kos yg perlu saya sediakan lagi.

Dengar cerita, ada teman ternak sudah pun berada di Australia bagi membawa masuk bekalan kambing baru untuk ditawarkan kepada para penternak. Laju betul teman2 ni, ialah jaringan rakan ternak yg besar yg dimiliki memungkinkan mereka bergerak laju bagi memenuhi kehendak dan keperluan para pelanggan atau penternak.

Pada teman2 yg menghantar message, email dan sms, saya ucapkan ribuan terima kasih. Kepada teman2 yg sudi datang melawat seperti saudara Din, Rizuan, Mohd Nor etc kata2 semangat saudara semua amatlah saya hargai. InsyaAllah, saya sentiasa terbuka menerima kedatangan saudara semua untuk bertanya khabar atau berbincang tentang kambing hehehe. Buat saudara Zam Ternak, saya minta maaf kerana sehingga hari ini saya masih tidak dapat melawat ladang saudara. InsyaAllah sampai saya satu hari nanti.

Wassallam.

Norman Abd Rahman

No comments:

Post a Comment